Ik weet niet of ik ooit zoveel gelezen heb in mijn leven als afgelopen maanden.
Het begon in de corona lockdown periode. Ik kwam verplicht thuis te zitten en moest thuisonderwijs verzorgen. Ondanks dat dit veel vroeg van mensen in het onderwijs, en dan vooral van ieders flexibiliteit, gaf het me ook tijd om te lezen.
Naar aanleiding van een cursus die ik gedaan had over executieve functies voor mijn werk heb ik het bijbehorende boek aangeschaft “Executieve functie bij kinderen en adolescenten” van Richard Guare en Peg Dawson. Een dikke pil maar super interessant. En een nerd als ik ben, ben ik hem ook direct gaan samenvatten via mijn nieuw ontdekte app Notion, waardoor ik nu een soort complete wikipedia heb van het boek.
Daarnaast was ik ook bezig in het boek “Getting Things Done.” Een boek van David Allen (GTD) de productiviteitsgoeroe. Dit is het boek waar vrijwel alle andere boeken en visies op het gebied van productiviteit door zijn geïnspireerd. Zo ook het boek GRIP (geen zorgen ik zal het er niet over gaan hebben.) Maar ik als GRIPPOFIEL had dit boek dan ook op mijn verlanglijstje.
Toen dat boek eenmaal uit was, was ik lekker op dreef met het lezen. En het lezen van boeken voor persoonlijke ontwikkeling had ook mijn interesse gewonnen. Nu worden dit soort boeken naar mijn idee veel gelezen door mensen in een fase waarin ze op welke wijze dan ook vastlopen of met bepaalde levensvragen komen te zitten. Nu kan en durf ik godzijdank te zeggen dat ik een zeer gezegend en gelukkig mens ben. Ik denk veel na, en doe de dingen die ik doe met een zekere mate van bewustzijn. Ik ben erg dankbaar voor alles wat doe en wat ik heb in mijn leven.
Ondanks dat ben ik erg geïnteresseerd geraakt in dergelijke boeken over persoonlijke groei. Vandaar dat ik het boek ben gaan lezen van Stephen Covey. Een grootmeester in de persoonlijke ontwikkeling. Hij verkocht al meer dan 25 miljoen exemplaren van “de zeven eigenschappen” en nu heeft hij er dus 25.000.001 verkocht.
Ik kan hem iedereen aanbevelen. Het is geen makkelijk boek, je moet er de rust en tijd voor nemen vooral om het in te laten werken en het in de praktijk te brengen.
Nu had ik ook al jarenlang twee boekjes op de schap liggen die ik ooit bij een studiedag had gekregen bij mijn vorige werkgever met de titels “van werkdruk naar werkplezier” en “Peptalk; passie, energie, prestatie werkt!” Dus ook die twee boekjes heb ik maar eens even doorgespit.
En tja… wat ben je dan wijzer na uren lezen, bestuderen en samenvatten?
Ik zal proberen nog korter tot mijn essentie te komen.
Wees proactief in je leven, besteedt aandacht aan de dingen waar je invloed op hebt. Ontwikkel een helder beeld van je missie, je einddoel en richt je focus en energie op dat einddoel. Denk win-win; streef niet alleen je eigen doelen na maar ga voor gezamenlijk winnen! Luister empathisch, begrijp eerst de ander voor je zelf begrepen wilt worden.
Creeer synergie, ofwel maak gebruik van verschillen om tot nieuwe ideeën te komen en houdt de zaag scherp; zorg voor lichaam en geest. Door dit te doen groei je op alle vlakken zowel persoonlijk als in je werk(plezier). En dan met de structuren, planningen en reflecties van GTD en GRIP ben ik weer meer opgeladen dan ooit om komende week weer lekker aan de slag te gaan. En als ik dan straks weer met passie en energie aan de slag kan in de klas kan ik mijn kennis van de executieve functies zoveel als mogelijk in gaan zetten. Want te vaak wordt er in het onderwijs ingezet op het verkeerde. Die ene leerling die het rekenen niet snapt krijgt nog een extra instructie. De leerling die maar niet aan zijn werkstuk begint krijgt te vaak te horen dat hij nu toch echt moet beginnen en eens door moet werken. Te vaak gaan we uit van te weinig motivatie of verantwoordelijkheid terwijl de oorzaak ergens anders ligt… de zwakke executieve functie. En laten dit nu net vaardigheden zijn die bij iedere leerling te ontwikkelen zijn. Daar wordt je toch blij van!
Nou tot zo ver mijn spreekbeurt over……
Scheelt een hoop leeswerk toch? Al zou ik je toch de boeken zelf aan willen raden. Zeker de zeven eigenschappen van Covey. GTD is ook een zinvolle maar als je die te dik vindt zou ik gewoon toch GRIP lezen, veel dunner en praktischer.
Werk je in het onderwijs… dan moet je je zeker verdiepen in de executieve functies. Mocht je mijn uitgebreide samenvatting willen dan laat het me weten! Of wil je meer weten, sparren of wat dan ook… let me know!