Het schooljaar is alweer een aantal weken geleden begonnen. Tientallen docenten uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs zijn weer aan de slag gegaan, leraren die zich bekommeren om het onderwijs van onze leerlingen in de toekomst. Ook in tijden van werkdruk, en periodes waarin het soms lastig is om vervanging te krijgen voor afwezige docenten zijn er gelukkig genoeg mensen die hun steentje bij willen dragen aan onderwijsvernieuwing… want die is nodig! Dat bleek ook bij de werksessie met ontwikkelteam en ontwikkelscholen Mens & Maatschappij.
De afgelopen periode heeft voor het ontwikkelteam van Mens & Maatschappij van Curriculum.nu in het teken gestaan van het ontwikkelen van grote opdrachten. Het heeft een lange aanloop periode gehad. Wat is een grote opdracht? Hoe moet een grote opdracht eruit zien? Waar moet hij aan voldoen? Inmiddels is er een set grote opdrachten geformuleerd. Maar zijn die klaar? Nee, zeker niet. Daar zijn we ons bewust van. Het is een eerste aanzet. We hebben ze onlangs gepresenteerd aan de ontwikkelscholen die betrokken zijn bij Curriculum,nu voor het leergebied Mens & Maatschappij.
En wat is het fijn om het te kunnen en mogen delen met zulke betrokken, enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten. Mensen die stuk voor stuk het beste willen voor hun leerlingen. Als ontwikkelteam kun je je hoofd breken over diverse keuzes, formuleringen en inhouden. Maar het is heerlijk om met andere te kunnen sparren. Samen kom je verder. Het moet uiteindelijk een product worden dat breed gedragen wordt in het totale onderwijsveld en daar ligt een uitdaging. We zijn ons er terdege van bewust dat dit een grote uitdaging is. En we zijn er ook niet door alleen met ontwikkelscholen te sparren. Daarom willen we heel graag feedback uit het gehele werkveld. En in deze sessie met de scholen kwam ook nogmaals ter sprake dat ook de feedback van leerlingen van essentieel belang is.
In deze werksessie met scholen hebben we gemerkt dat we op de goede weg zijn, maar zoals ik al zei…. we zijn er nog niet. Volgende week dompelen we ons met het ontwikkelteam weer 3 dagen onder in grote opdrachten. Drie dagen lang gaan we nogmaals kritisch kijken naar de opdrachten. Bespreken we alle binnengekomen feedback en scherpen we onze opdrachten aan. Daarnaast ligt er een uitdaging om de samenhang met andere leergebieden te zoeken. Want met Mens & Maatschappij zijn we nauw verbonden met diverse andere leergebieden.
Na deze drie dagen zullen we onze (nog steeds niet volmaakte) tussenproducten publiceren en hopen we wederom op veel feedback. Hoe kunnen we met kleine aanpassingen onze grote opdrachten vervolmaken? En dan komt de laatste fase van het traject….. de bouwstenen.
Het blijft een spannend traject maar vooral ook heel uitdagend.
Meer weten? Kijk eens rond op www.curriculum.nu