Na het jaar 2017 die veel in het teken stond van zingen, presenteren en percussie spelen gaat 2018 een jaar worden met ook nieuwe onderwijs uitdagingen. Zo zijn we twee weken geleden met mijn school (IKC Het Drieluik in Huissen) verhuisd naar een andere, tijdelijke, locatie. Op dit moment wordt ons pand gerevitaliseerd (jaja, dat klinkt even chique he! Je mag ook ‘opgeknapt’ zeggen!) Over een aantal maanden is dat klaar en verhuizen we weer terug. Een helse onderneming.
Maar behalve dat ben ik vorige week ook begonnen aan mijn nieuwe baan bij curriculum.nu. In opdracht van het ministerie van onderwijs werk ik samen met 17 andere leerkrachten uit het basis- en voortgezet onderwijs en met schoolleiders aan het onderwijs van de toekomst. Met mijn ontwikkelteam gaan we een visie schrijven, grote opdrachten maken en bouwstenen aanleveren voor de nieuwe kerndoelen en eindtermen voor het domein Mens & Maatschappij. Dus wat moeten kinderen in het basisonderwijs en leerlingen in het voortgezet onderwijs kennen en kunnen als het gaat om Aardrijkskunde, Geschiedenis, Economie, Maatschappijleer en Filosofie. Het is inmiddels alweer 10 jaar geleden dat die doelen zijn opgesteld. Maar inmiddels is de maatschappij zo veranderd dat het tijd wordt om opnieuw kritisch te kijken wat de komende generatie nodig heeft om zich staande te houden in deze nieuwe veranderende wereld.
Vorige week zijn we toegesproken door Minister Arie Slob die ons ons succes wenste met deze belangrijke, unieke en lastige taak. Daarnaast kregen we een lezing van neurowetenschapper Erik Scherder. Ook hebben we kennis gemaakt met de scholen die ons in de komende periode van feedback gaan voorzien.
Afgelopen week hebben we ons met ons ontwikkelteam drie dagen opgesloten in het Centraal Museum in Utrecht om samen tot een aanzet te komen van onze visie op Mens & Maatschappij. En ik moet zeggen… dat was een klus. Het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs zijn twee totaal verschillende werelden. Daarnaast hebben we een aantal leidende principes meegekregen. Onze missie is om samenhang te creëren tussen de vakken, om de overladenheid in het onderwijs terug te dringen, om voldoende houvast te bieden aan de scholen, en een goede doorgaande lijn van 4 tot 18 jaar. Daarnaast moet het ook toekomst gericht zijn. Kortom….genoeg stof om over na te denken en om over te discussiëren.
Na anderhalve dag, moet ik eerlijk zeggen, had ik er nog een hard hoofd in of we er in die drie dagen uit zouden komen. Maar aan het eind van de tweede dag waren we allemaal stomverbaasd. We hadden gewoon een visie in grote lijnen op papier staan. De derde dag hadden we nog om aan te scherpen. Na drie dagen (van 9.00u tot 19.30u) overleggen wordt nu onze eerste aanzet tot een visie op het vakgebied volgende week gepresenteerd op onze site www.curriculum.nu
Daarna komt een spannende periode. Hoe gaat het land hier op reageren? Er zullen veel reacties komen, dat mag en moet ook. Aan ons de schone taak om die te inventariseren en mee te nemen in het aanscherpen van ons resultaat.
Voor mij waren de afgelopen drie dagen intensief maar ongelooflijk leerzaam. Mijn woordenschat is enorm uitgebreid en mijn kijk op onderwijs enorm verrijkt. Ik verheug me op de komende drie keer dat wij weer drie dagen bij elkaar mogen komen om verder te gaan aan deze unieke kans.
(over 8 jaar gaan mijn kinderen mij nog eens kwalijk nemen wat wij in 2018 hebben bedacht… “pap……. nu moet ik weer een onderzoek doen over duurzame ontwikkeling! Zo saai! hahahah)